Uitleg over het ontwerp

Het ontwerp voor het Kerkplein heeft als uitgangspunt dat het een plein wordt waar voetgangers de ruimte krijgen en waar auto's, scooters en fietsers te gast zijn. Aan de randen van het plein zijn verschillende terrassen mogelijk.


In de zomer zijn er 25 betaalde parkeerplaatsen en in de winter is er ruimte voor 22 extra parkeerplaatsen. Op het Kerkplein komt meer groen en het biedt de mogelijkheid om op een van de bankjes te gaan zitten. Het gebied achter de Grote Kerk wordt ook opgeknapt. Het aantal vergunningparkeerplaatsen blijft gelijk.

Gelijkvloers

Het Kerkplein wordt ‘shared space’ aangelegd. Dit houdt in dat het een gebied is waar de voetganger de ruimte krijgt en fietsen, scooters en auto’s ‘te gast’ zijn. Stoepranden en onder meer verkeersborden zijn er zo min mogelijk. Wel zijn er zitbanken, bloembakken en fietsenrekken. Er is geen duidelijk onderscheid meer tussen stoep en rijweg.


Het gebied rondom de kerk is iets hoger dan het omliggende gebied, zodat de kerk op een plateau komt te staan. Het gehele gebied blijft voor mindervaliden toegankelijk.

Rondom de kerk

De gemeenteraad heeft ingestemd met de voorkeur van de werkgroep om met de klok mee rondom de kerk te kunnen rijden. Voor het laden en lossen, standplaatsen taxi’s (weekend) en kiss&ride hotel worden geen specifieke plekken aangewezen. Dit kan plaatsvinden zonder dat het overige verkeer er last van heeft. Voor evenementen, zoals de kermis, blijft voor en naast de kerktoren ruimte beschikbaar.

Parkeren

Er komen 25 betaalde parkeerplaatsen tijdens het zomerseizoen. Deze parkeerplaatsen zijn aan de noord- en zuidzijde van de kerk (toekomstig hotel) gepositioneerd. Tijdens het winterseizoen kan het aantal betaalde parkeerplaatsen met 22 worden uitgebreid. Het aantal parkeerplaatsen voor vergunninghouders blijft ongewijzigd in aantal en locatie achter de kerk en in de Breestraat.


Fietsparkeren

Rondom de kerk komen op 4 locaties fietsparkeerplaatsen. Deze verschillen van grootte en bieden in totaal plaats aan ongeveer 150 fietsen. De huidige fietsstandaards worden vervangen door ‘nietjes’, waartegen aan beide zijden fiets worden gestald.

Terrassen

De terrassen komen voor de horecaondernemingen. Voor of achter de terrassen langs komt voldoende ruimte om te lopen, ook met een kinderwagen of een rolstoel. De terrassen zijn er uitsluitend tijdens het zomerseizoen. In de winter worden de terrassen van Het Huis Verloren, ’t Kroegie en de Beiaard omgevormd tot betaald parkeerplaatsen.


Openbare verlichting

De huidige Oudhollandse lantaarnpalen blijven in de buitenrand van het Kerkplein en in de Breestraat, Kerkstraat en Nieuwstraat. Voor de kerktoren komt een bijzondere lichtmast die het gebied voldoende verlicht. Bij de verlichting is rekening gehouden met het aanlichten van onder meer de kerktoren en het 4 mei monument en het cameratoezicht.

Groen

In het ontwerp is extra groen opgenomen. Zo zijn aan beide kanten van de lange zijde van de kerk en de kerktoren vaste bomen toegevoegd. Onder de 2 bomen naast de kerktoren komen boombanken, waar bezoekers kunnen zitten en genieten van het Kerkplein.


Waterelement

Ten zuidwesten van de Grote Kerk komt een waterelement. Het is een verwijzing naar de historie van de kerk. Een aantal spuiters (bedriegertjes) uit de grond vormen het waterelement.

Bestrating

Het plein rondom de kerk en de kerktoren wordt in natuursteen uitgevoerd. De gelijkvloerse bestrating wordt aan de achterzijde van de Grote Kerk in hetzelfde natuursteen uitgevoerd. De Kerkstraat en de Breestraat krijgen dezelfde gelijkvloerse bestrating met natuursteen. Ook de Nieuwstraat tot aan de Muntstraat wordt in gelijkvloerse bestrating uitgevoerd. Hier worden echter de gebakken klinkers hergebruikt.


Toegankelijkheid mindervaliden, blinden en slechtzienden

Het nieuwe Kerkplein moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor mindervaliden, blinden en slechtzienden. Om hiervoor te zorgen hebben Onbeperkt Hoorn en deskundigen van Visio geadviseerd over het ontwerp.